7.9.09

Projek Cendawan

Weekend panjang ni (hari Sabtu) ada sessi fotografi di ladang cendawan kecil saya. Sebenarnya, isteri saya ambil gambar sambil belajar cara-cara perihal bisnes cendawan tiram kelabu ini. Berikut adalah gambar2 di sekitar rumah cendawan;

Pandangan diagonal rumah cendawan saya. Yang berwarna hitam tu rumah cendawannya. Yang warna hijau tu Bilik Suntik benih.

Selepas hasil keluar dan selepas saya bersihkan mulut beg media, saya perlu catat tarikh 10 hari selepas itu. Senanglah nak 'keep track' batch mana satu yang nak buka :)

Baki-baki beg media yang telah hampir 9 kali pengeluaran...Kira batch2 tua la nih.. Batch ini saya beli yang dah siap disuntik untuk test kestabilan rumah cendawan saya...Yang paling dekat tuh adalah beg-beg yang perlu dikuarantin..

Beg-beg media yang belum lagi keluar pengeluarannya, kita mesti jaga macam isteri tengah sarat mengandung...Beg-beg media yang telah mula mengeluarkan cendawan perlu dijaga bagaikan anak dalam hari *dalam pantang* ...hahaha... Perumpamaan bagaikan pologami...hehe

Setiap pagi tengahari dan petang, siraman dalam rumah cendawan adalah sangat penting! Ini adalah untuk mengekalkan kelembapan, condition paling sesuai untuk menghasilkan cendawan.

Jangan risau, rumah cendawan ini ada pintu :) Ala-ala kat kilang nye style dulu...hehe

Di belakang rumah cendawan saya, ada kolam ikan keli...Saja2 ada space lenih sikit...saya invest sikit untuk masa depan :)

Bila dah selesai kerja2 di rumah cendawan...layan pula si kecil ini...sambil tengok bola kat Astro..
Sedikit sebanyak kisah weekend panjang...hhahaha

No comments:

Post a Comment